Het aandeel van leaseauto’s wordt in het wagenpark van Nederland steeds nadrukkelijker. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun wagenpark uit te besteden aan specialisten; de leasemaatschappijen. De bedrijven hebben hierbij keuze uit enkele grote leasemaatschappijen zoals LeasePlan en Athlon. De laatste jaren komen echter ook steeds meer kleine leasemaatschappijen de markt op. Een andere trend van de laatste jaren is dat dealerbedrijven zich als een leasemaatschappij gaan profileren. De dealerbedrijven proberen hiermee de drempel te verlagen om een auto van een bepaald merk te gaan rijden.

Dit heeft als gevolg dat de leasewereld steeds gevarieerder wordt. De verwachting is dat dit komend jaar zich nog verder doorzet. Vanaf 01-01-2017 gaan de bijtellingspercentages veranderen. Momenteel wordt er nog gebruik gemaakt van 4 verschillende percentages; 4%, 15%, 21% en 25%. Vanaf 01-01-2017 wordt dit teruggebracht naar 2 verschillende percentages:

  • 4% voor alle auto’s zonder CO2 uitstoot
  • 22% voor alle overige auto’s

Dit betekent dat merken niet meer met gunstig geprijsde bijtellingauto’s kunnen adverteren. Eind 2015 was er vanwege de bijtelling een grote run op de Peugeot 308 SW. Dit had als gevolg dat steeds meer berijders de autokeuze puur lieten leiden op rationele gevoelens in plaats van emotionele gevoelens. Hedendaags is het wagenpark daardoor behoorlijk gestandaardiseerd. De verwachting is dat dit vanaf 01-01-2017 gaat veranderen. Deze veranderingen zijn wel van belang voor de markt van de Occasion lease. Hieronder bespreken wij deze (redelijk) nieuwe vorm van leasing.

Wat is Occasion Lease?

Occasionlease is, zoals de naam het al zegt, het leasen van een occasion. Een occasion is in de volksmond een auto die al eerder bereden is door een andere berijder. Dit betekent dat een occasion lease altijd al een x aantal kilometers op de kilometerteller heeft staan. Dit heeft echter één voordeel; het leasetarief van een dergelijke auto valt in de meeste gevallen goedkoper uit dan een vergelijkbare volledig nieuwe auto.

Steeds meer bedrijven nemen in hun autoregeling op dat het mogelijk is om een occasion lease te nemen. De verschillende leasemaatschappijen in Nederland hebben hier al slim op in gespeeld. Als voorbeeld nemen we LeasePlan: LeasePlan heeft zich gespecialiseerd in de occasionlease. De gehele vloot van de LeasePlan occasion lease is op een speciale website te vinden. De auto’s die door LeasePlan worden aangeboden, zijn allemaal optisch en technisch perfect in orde. Deze auto’s hebben voorheen bij andere bedrijven gereden, maar door bepaalde omstandigheden moest deze auto worden ingeleverd. De reden hiervoor kan bijvoorbeeld liggen in een reorganisatie waardoor er overcomplete auto’s binnen het wagenpark waren.

Hoe ontstaat een Occasionlease?

Een Occasionlease komt tot stand doordat een auto reeds door een berijder gebruikt is, maar vervolgens ingeleverd is. Als deze auto een courante auto is, kan de leasemaatschappij ervoor kiezen om de auto in hun Occasion lease vloot op te nemen.

Het inleveren van een Occasion lease door een bedrijf kan verschillende oorzaken hebben:

  • Er heeft een reorganisatie plaatsgevonden, waardoor er overcomplete auto’s in het wagenpark zijn. Het bedrijf moet echter hier wel nog het leasetarief voor betalen, terwijl de auto stil staat. In veel gevallen is het voor de klant dan voordeliger om de auto in te leveren. Hier vloeit wel een boete uit voort vanuit de leasemaatschappij, maar dit weegt meestal niet op tegen het betalen van de leasetarieven, terwijl de auto stil staat.
  • Een bedrijf gaat failliet waardoor de leasemaatschappij het gehele wagenpark terug kan halen. Deze auto’s kunnen weer worden ingezet in de Occasion lease vloot.

Uiteraard zijn er verder nog genoeg specifieke gevallen denkbaar waarbij een auto voortijdig ingeleverd is. Wanneer dit een courante auto is, kan de leasemaatschappij deze auto opnemen in de Occasionlease vloot.

Voordeel van een Occasion lease

Het leasen van een Occasion heeft voor zowel de klant als voor de berijder grote voordelen. Het voordeel voor de klant is dat een leasetarief van een Occasion nagenoeg altijd flink lager uitvalt dan een vergelijkbare nieuwe auto. Dit betekent dat de kosten voor het wagenpark van een klant lager uit gaat vallen. Uiteraard is dat de wens van alle klanten!

Voor een berijder is een Occasion lease ook voordeliger. Doordat het leasetarief lager uitvalt, is de autokeuze een stuk groter voor de berijder. Een berijder heeft altijd te maken met een normleasebedrag. Dit bedrag is het bedrag waarvoor een berijder een auto uit mag kiezen. Doordat de leasetarieven van een Occasionlease lager liggen, kan je bij een Occasionlease meestal een grotere/luxere auto kiezen. Bij vergelijkbare nieuwe auto’s zullen dergelijke auto’s vaak te duur uitvallen.

Daarnaast kunnen berijders van Private lease met gebruikte auto ook nog profiteren van lagere bijtellingspercentages. In een Occasionlease vloot staan namelijk vaak nog auto’s met 14% of 20% bijtelling. Een bijtellingspercentage is altijd 60 maanden geldig, genomen vanaf de eerste tenaamstelling. Dit betekent dat een berijder langere tijd kan profiteren van lagere netto maandlasten doordat het bijtellingspercentage lager is.

Occasionlease; ideaal voor een leasemaatschappij

Een occasionlease is ook ideaal voor een leasemaatschappij. Helaas komt het wel eens voor dat een leasemaatschappij auto’s terug krijgt, terwijl het contract nog niet afgelopen is. Redenen hiervoor hebben we hier boven al uitgebreid gesproken. Dit resulteert echter wel in de situatie dat een leasemaatschappij met auto’s blijft zitten. Als de auto’s technisch en optisch in staat zijn, is het voor de leasemaatschappij heel makkelijk en voordelig om deze auto aan te bieden in hun Occasion lease vloot. De leasemaatschappij kan op die manier hun aanbod van Occasion lease auto’s ook perfect organiseren.

In sommige gevallen is het voor een leasemaatschappij niet mogelijk om een auto in hun Occasionlease vloot aan te bieden. Dit kan het geval zijn als het bijvoorbeeld een erg incourante auto is. Deze auto’s worden vaak via de andere kanalen verkocht:

  • De auto’s worden verkocht aan een handelaar. Deze handelaar verkrijgt het eigendom van de auto en kan doen en laten wat hij wilt.
  • De auto wordt geëxporteerd naar bijvoorbeeld Afrika of Zuid Amerika.
  • De auto wordt met een zogeheten Terugkoop Verklaring (TKV) teruggegeven aan een dealer. Hiervoor moeten wel, per auto, specifieke afspraken worden gemaakt en dit is derhalve nagenoeg nooit aan de orde.